fredag 9. januar 2015

Bok utfordring for meg selv - 2015

Ja, da er vi inne i et nytt år og 2014 gikk alt for fort. Fra å jobbe på sykehjem ble jeg brått fulltidsstudent på Bibliotek og Informasjons linja ved HiOA. Det har vært en veldig spennende og interessant høst og jeg har lært masse nytt.

Julen ble også brått over, og nå har jeg alt været ute i praksis i en hel uke alt. Jeg har vært så heldig å fått plass på skolebiblioteket på en videregående i nærheten av der jeg bor og der skal jeg være i 4 uker til. Etter første uke sitter jeg med mye inntrykk og tanker rundt det å være bibliotekar. 
Da jeg fikk plassen tenkte jeg at det var helt greit, og at jeg fikk bare komme meg igjennom dette. Det viser seg derimot å jobbe på et skolebibliotek for ungdommer ikke er bare bare, og er absolutt kjempe interessant og morsomt. 
Oppgavene veksler fra å stå skrankevakt og ta imot og levere ut bøker, rydde bøker på plass, katalogisere nye bøker, surfe på nett for å holde seg oppdatert i bokverden og ikke minst så er det satt av 3 timer per uke for å lese en ungdomsbok som man kan anbefale videre til elevene for å øke leselysten deres. Sist nevnt ble jeg veldig overrasket over at de hadde valgt å gjøre. Når jeg tenker skolebibliotek så har jeg ikke tenkt at formidlingsbiten er den største prioriteten, men her prøver de jaggu å få med dette. Alt har jeg lest ut en bok bare på den første uka som jeg har skrevet en anbefaling om. 

Mens jeg satt å leste denne boken, våknet lesehesten i meg som har blitt bortglemt i all pensum og fagbok lesning i høst og jeg har bestemt meg for å prøve å lese mest mulig fremover. Derfor fant jeg ut at det kanskje var en lur ide å lage en bok-blogg for å holde motivasjonen oppe på dette. 

Så da gjenstår det bare å se om det funker så godt som jeg håper. Akurat nå leser jeg Hypnotisøren av Lars Kepler som jeg gleder meg til å skrive litt om når jeg er ferdig.

Til neste gang!

-M-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar