torsdag 22. januar 2015

Bokanmeldelse; Populær. En selvbiografi. Vintage-tips for nerdete jenter

For tiden har jeg som sagt praksis på Mailand VGS sitt skolebibliotek og her er vi så heldige at vi har lesetid, hvor vi leser bøker rettet til bibliotekets målgruppe(som så klart er ungdommer), slik at vi kan anbefale lesestoff til dem.

Boken populær har jeg hatt lyst til å lese etter at jeg leste en del anmeldelser om denne i bibliotek og bok-blogger verden. Da boka ankom biblioteket var jeg ikke sen ute om å spørre om det ikke var noen som hadde reservert den, og heldigvis for meg så var det ingen. Så satte jeg meg ned med boka med det pastell fargede omslaget og satte i gang å lese om Maya Van Wagenen som finner den gamle boka Populæritetsguide for Tenåringer som ble skrevet av Betty Cornell i 1951.

Til å begynne med fnyser Maya av de forskjellige nedtegnelsene om hvordan en skal bli populær, hun som er et såkalt ”utskudd” og havner nederst over den sosiale rangstigen på skolen hennes. Maya vet godt at man ikke skal tulle med ”Status Quo”, men så kommer moren hennes med et forslag om å ikke prøve å følge denne guiden og skrive om det for å se om det faktisk fungerer med tips fra 50 tallet til dagens samfunn.
Som dere sikkert skjønner så er ikke Maya så veldig begeistret til å begynne med, men etter hvert syns hun tanken er interessant og slik begynner ett veldig interessant 8 klasse år med stil og hårfrisyre skifte, sminke utprøving, kropps holdninger, hold-in undertøy, 50 talls klær og alt for store pilgrim sko.

Boken er både kjempe morsom(måtte le høyt et par ganger)samtidig som har boka dybde. Til å begynne med tenkte jeg at boka i bunn og grunn bare handlet om hvordan Maya ble populær, steg for steg, men gjett om jeg tok feil. Dette er en bok om å utvikle seg, tøye grenser, oppleve gode og vonde dager, familie forhold, tap , det å bo i grenseland mellom Amerika og Mexico og oppleve narkokarteller på nært hold, og sist, men ikke minst så handler boka om å finne seg selv.


Jeg anbefaler denne på det sterkeste til alle, hvis man vil lese en bok som får deg til å smile, le og (kanskje) gråte. Dette er en bok jeg kommer til å huske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar